Główna

Teoria Oferta

Nasze projekty

Kontakt

Układy dolotowe

Zadaniem seryjnego układu dolotowego jest przede wszystkim jak największe rozciągnięcie zakresu momentu obrotowego. Takie działanie powoduje jednak wyraźne osłabienie tak zwanego pierwotnego impulsu ciśnieniowego - czyli spadek wartości maksymalnych momentu i mocy. Przerabiając seryjny układ wydechowy do potrzeb sportu (tak, jak ma to miejsce w grupie A) - konieczne jest dostosowanie przekroju przewodów do współpracy ze zmienionym wałkiem rozrządu, który z kolei jest obliczany z uwzględnieniem wymaganych obrotów mocy i momentu. Można więc w dużym uproszczeniu powiedzieć, że kanały dolotowe są obrabiane tak, aby umożliwić silnikowi poprawną pracę na wybranym wałku rozrządu. 

Zupełnie inną sprawą jest optymalizacja kształtu kanału, która ma spowodować obniżenie oporów hydraulicznych przewodu i tym samym umożliwić jak najlepszy przepływ ładunku do cylindra. Takie poprawianie kształtu kanałów jako samodzielna przeróbka ma głównie sens w silnikach o niższym stopniu zaawansowania (np. Fiat Seicento Sporting, Daewoo Lanos, Opel Astra 1.4 8V itp.). W takich jednostkach już sama poprawa kształtu kanałów wydatnie wpływa na podniesienie mocy i momentu obrotowego. Jednak w przypadku jednostek zaawansowanych, jak chociażby Honda Civic VTi sam kształt kanałów jest na tyle dobry, że przy seryjnych wałkach rozrządu nie jest konieczna jego korekta. 

Najbardziej spektakularne efekty przynosi zastąpienie kolektora dolotowego układem z indywidualnymi przepustnicami, czyli tzw. throttle bodies. Takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie niekorzystnego wpływu na siebie poszczególnych cylindrów. W tym rozwiązaniu można też spodziewać się największych przyrostów mocy. Układy typu throttle bodies są stosowane głównie w silnikach typu VK (kit car) oraz chociażby w jednostkach Formuły1. 

Decydując się na układ dolotowy typu throttle bodies należy pamiętać, że nie jest on przystosowany do współpracy z seryjnymi wałkami rozrządu. Zwiększona średnica przelotu powoduje konieczność odpowiedniego dobrania czasów rozrządu na dolocie.

 

Dobieranie długości rury łączącej puszkę kolektora z filtrem

W silnikach A-grupowych, gdzie konieczne jest zachowanie seryjnego kolektora dolotowego można kształtować charakterystykę momentu obrotowego i mocy za pomocą odpowiednio dobranego przewodu dolotowego pomiędzy kolektorem, a filtrem powietrza.

   średnica

Pojemność silnika w ccm Średnica przewodu w mm
1000 50
1100 52
1300 56
1600 62
1800 66
2000 70
2500 80
3000 90

   długość przewodu

Obroty momentu maks. Długość przewodu w mm
4000 350
4500 300
5000 270
5500 230
6000 210
6500 190
7000 170
7500 160
8000 150
8500 140
9000 130
 
© Zespół MGR Wszelkie prawa zastrzeżone.