Główna

Teoria Oferta

Nasze projekty

Kontakt

Układy wydechowe

Zasady konstrukcji układów do aut seryjnych i sportowych bardzo się różnią. Te pierwsze mają zapewnić przede wszystkim jak najskuteczniejsze działanie katalizatora, a przy okazji powinny korzystnie wpływać na przebieg momentu w zakresie częściowych obciążeń silnika oraz niskich prędkości obrotowych. Z tego też powodu kolektory seryjne są krótkie i maja małe przekroje. 

Sportowe układy wydechowe musza posiadać kilka cech. Po pierwsze ich przekrój powinien być ścisłym wynikiem obliczeń uwzględniających parametry głowicy oraz rozrządu (wbrew przekonaniu wielu osób średnica kolektora wydechowego nie zależy od pojemności cylindrów). Po drugie - długość kolektora musi być dobrana tak, aby fala ciśnieniowa powstająca przy otwarciu zaworu wydechowego zdążyła odbić się od końca przewodu i wrócić ze zmienionym znakiem w trakcie współotwarcia zaworów. Pozwoli to wykorzystać tzw. działanie falowe. Kolejnym ważnym czynnikiem jest kształt kolektora - na łukach przewody nie mogą mieć przewężeń, a minimalny promień gięcia powinien wynosić co najmniej trzykrotność średnicy przewodu. Wszystkie przewody powinny mieć równą długość, inaczej poszczególne cylindry będą zaczynały się włączać do pracy w różnych chwilach. Czasami wykonuje się przewody o różnych długościach do aut przeznaczonych do wyścigów na śliskich nawierzchniach, gdzie ważne jest płynne narastanie momentu, lecz na nawierzchniach twardych nie ma to zastosowania. Wybór typu kolektora, czyli 4-1 bądź 4-2-1, zależy od tego, jaki przebieg momentu chcemy uzyskać, a także czasami od ilości miejsca pod maską (typ 4-1 wymaga znacznie więcej wolnej przestrzeni). Generalnie można przyjąć, że kolektory typu 4-1 stosowane są do wyścigów z długimi prostymi, gdzie ważniejsza jest jak najwyższa moc maksymalna. Tego typu kolektory dają najsilniejsze odbicie tzw. impulsu ujemnego, co przekłada się na największe działanie falowe. Z drugiej jednak strony zakres działania takich kolektorów jest znacznie węższy niż w przypadku 4-2-1 (mniejsza elastyczność). Z tego tez powodu kolektory typu 4-2-1 są chętnie stosowane w silnikach rajdowych i ulicznych, gdzie bardzo ważny jest szeroki zakres momentu obrotowego. Długość kolektora jest obliczana w oparciu o czasy rozrządu, prędkość fali ciśnieniowej oraz prędkość obrotową. 

Dobierając do silnika kolektor wydechowy trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że działanie falowe kolektora występuje tylko przy dużym współotwarciu wałków rozrządu. Jeżeli w silniku zamontowane są seryjne wałki, to rola kolektora ogranicza się jedynie do oddziaływania dynamicznego. 

Niemała rolę w układzie wydechowym odgrywają także inne parametry, takie jak chociażby średnica wylotu do atmosfery, która zależy od parametrów wałka wydechowego i odpowiada za stworzenie odpowiednich warunków ciśnieniowych w układzie (utrzymanie odpowiedniej prędkości gazów wydechowych).

Wykres mocy i momentu Renault Megane Coupe 2.0 16V (pucharowe) przed i po modyfikacji wydechu od puszki katalizatora, wkład katalizatora wyjęty. Temperatura otoczenia 8 st C, Ciśnienie 1007 hPa, data 16/12/2004

Moc 143 KM przy 5725 rpm / 160 KM przy 5980 rpm

Moment 193 Nm przy 4515 rpm / 204 Nm przy 4410 rpm

 

 
© Zespół MGR Wszelkie prawa zastrzeżone.