Główna

Teoria Oferta

Nasze projekty

Kontakt

Zawory

Wielkość zaworów w silniku w bezpośredni sposób determinuje jego potencjalne osiągi. Im zawory mają większą średnicę, tym łatwiej osiągnąć wysoką moc silnika i jednocześnie utrzymać szeroki zakres jego momentu obrotowego. Dobrym przykładem mogą tu być silniki samochodów Fiat Punto Super1600 oraz Peugeot 206 Super1600. Pierwszy z nich ma zawory o średnicach dolotowe - 33,7 mm oraz wydechowe - 28,2 mm, natomiast Peugeot odpowiednio 28,7 mm i 24,6 mm. Pomimo tak znacznej różnicy osiągają one identyczną moc 225 KM. Cała różnica tkwi jednak w zakresie momentu obrotowego. Podczas kiedy Punto Super1600 ma już wysoki moment przy 6000 obr./min - Peugeot musi być utrzymywany w zakresie powyżej 7000 obr./min. 

Do jazdy na co dzień zwykle nie ma potrzeby stosowania zwiększonych zaworów. Nie wolno ich zwiększać ani w silnikach grupy N czy A. Możliwe jest to dopiero w w jednostkach typu VK (kit car) KS (Super1600) lub silnikach Klasy 3 (Rallycross, Wyścigi). Umożliwia to osiągnięcie największej możliwej mocy przy jednoczesnym szerokim zakresie momentu obrotowego.

Do przerabianych przez nas silników wyczynowych dorabiamy zawory u dostawcy ze specjalnego stopu, wytrzymującego nawet ekstremalne prędkości obrotowe bez ryzyka urwania grzybka (typowe zjawisko w  przypadku seryjnych zaworów wydechowych). Stosujemy unikalna metodę projektowania kształtu zaworu, która pozwala dobierać jego parametry w zależności od kształtu i kąta kanału dolotowego.

Wielkości zaworów wybranych seryjnych silników

Model Silnik Zawór dolotowy Zawór wydechowy
Audi S2 ADU 2.2 20V 32 mm 28 mm
Citroen Saxo VTS TU5J4 28,7 mm 24,6 mm
Daewoo Lanos 1.6 16V 30,3 mm 26 mm
Fiat Seicento Sporting FIRE 1.1 SPI 8V 31,5 mm 27,5 mm
Fiat Punto Sporting 1.2 16V 26,8 mm 22,4 mm
Fiat Punto GT Turbo 176A4 1.4 8V turbo 36 mm 33 mm
Ford Focus 1.6 101 KM  Zetec-SE 
1.6 16V
30,1 mm 24,1 mm
Ford Focus 2.0 130 KM Zetec 2.0 16V 33 mm 28 mm
Ford Focus II 2.0 145 KM 2.0 16V Duratec 35 mm 30 mm
Honda Civic VTi B16B 1.6 16V VTEC 33 mm 28 mm
Honda Civic Type-R K20A 2.0 16V 35 mm 30 mm
Mazda 323 B6 1.6 16V SOHC 29,5 mm 24,5 mm
Mazda 323 BG 1.8 16V 33 mm 28 mm
Nissan Micra 1.3 CG13DE 1.3 16V 27,5 mm 22,5 mm
Nissan Almera GTI SR20DE 2.0 16V 34 mm 30 mm
Nissan Sunny GA13DS 1.6 16V 29 mm 24 mm
Opel Astra X16XE 1.6 16V 30,5 mm 27,5 mm
Opel Astra GSi C20XE 2.0 16V 33 mm 29 mm
Opel Astra OPC X20XER 2.0 16V 32 mm 29 mm
Peugeot 106 Rallye 1.3 TU2J2 1.3 8V 39,6 mm 31,4 mm
Peugeot 306 S16 XU10J4 2.0 16V 34,5 mm 29,6 mm
Suzuki Swift GTI G13B 1.3 16V 29 mm 24 mm
Volkswagen Golf GTI ABF 2.0 16V 32 mm 28 mm

 

 

 
© Zespół MGR Wszelkie prawa zastrzeżone.